Design met een hoog vetheidsgehalte

In 2005 studeren Sjors van Hoof, Rogier IJzermans en Mickel van Kouwen af aan de HKU, faculteit Digital Media Design. Enkele maanden later is hun ontwerpbureau Born05 een feit. Een ruim kantoor en meer opdrachten dan ze eigenlijk aan kunnen. Zonder ondernemingsplan, zonder lening (productie: kunstenaarsmagazine Echt).

Hoe hebben ze dat geflikt? Het begon allemaal op een kamertje van drie bij vier. Schetsen, brainstormen en programmeren. Als afstudeerproject ontwerpen de HKU- studenten een digitaal magazine. Het concept blijkt een gat in de markt. Sjors: “We hadden het prototype nog niet af, of het was al verkocht.”

Digitaal magazine
Uitgeverij Wegener koopt het digitale magazine, dat binnenkort uitkomt onder de naam Peper. Van deze opbrengst kan het drietal een pand huren aan de Willemstraat in Utrecht. Mickel: “Natuurlijk namen we een risico, maar we geloofden er alle drie in.” Het digitale magazine is de specialiteit van Born05. Daarnaast kan het bureau ingehuurd worden voor het ontwerpen van huisstijlen, websites en webapplicaties.

Sjors moest over de streep getrokken worden, maar Rogier en Mickel wisten al vrij snel dat ze niet voor een baas wilden werken. Mickel: “Wanneer je voor een bedrijf werkt, kun je nooit echt je eigen ding doen. En het is veel leuker om ideeën van jezelf te verkopen. Je staat er altijd volledig achter”, aldus Rogier. Sjors vult aan: “Alles wat je doet, is een investering in  jezelf. Die eigen verantwoordelijkheid geeft veel doorzettingsvermogen.” En dat laatste heeft het drietal zeker. Iedereen werkt zes dagen per week, tien uur per dag. Mickel: “Mijn hobby is mijn werk geworden, alleen nu heb ik geen hobby meer.”

Groot onderling vertrouwen en een eenlijnige denkwijze maken Born05 sterk. Sjors en Mickel ontwerpen. Sjors: “Wanneer ik vast loop, draai ik mijn beeldscherm om. Vaak heeft Mickel dan een idee waarmee ik weer verder kan.” Rogier onderhoudt de contacten en coördineert de projecten. Mickel: “Hij is onze linker hersenhelft. Als ik de hele dag ideeën aan het pompen ben en de telefoon gaat, kan ik die bijna niet normaal opnemen. Ik moet dan opeens zo omschakelen.” Rogier: “Ik vind het heerlijk om onze ideeën aan de klant voor te leggen. Keer op keer valt hun mond open van verbazing.”

Natuurlijk lopen de jongens ook tegen problemen aan, maar van de fouten leren ze. Rogier: “In het begin hadden we de neiging om heel hard van stapel te lopen. Nu weten we dat we de opdrachten eerst goed moeten analyseren, hoe groot de naam van de opdrachtgever ook is.” Mickel: “Soms lijkt een klus ook mooier dan ze daadwerkelijk is. Je ziet een enorm geldbedrag en denkt ‘Wow’! Achteraf blijkt het bedrag niet overeen te komen met de omvang van de opdracht. Er blijkt veel meer werk in te zitten.”

Gebakken ei
Met een gebakken eitje als logo is het meteen duidelijk dat het drietal van Born05 een informele sfeer belangrijk vindt. Rogier: “Informaliteit is kenmerkend voor ons. Laatst belde er iemand op die vroeg of de chef-kok ook aanwezig was. Blijkbaar kan de klant onze humor wel waarderen. Voor ons geen zakelijke spelletjes en stropdassen.”

Informaliteit is niet het enige wat Born05 bijzonder maakt. Mickel: “Wij ontwikkelen visuele en interactieve media met een hoog ‘vetheidgehalte’. Ontwerpers die al heel lang bezig zijn, hebben vaak geen originele ideeën meer. Voor elke opdracht hebben ze al een concept klaar liggen. Wij willen dat voorkomen door goed om ons heen te blijven kijken.” Sjors: “We hebben een neusje voor nieuwe ontwikkelingen op internetgebied. We pikken alles op. Ik doe dat door beelden op te slaan. Mickel kijkt naar wat er technisch mogelijk is.”

Rogier, Mickel en Sjors studeerden alle drie in Hilversum en wonen in Utrecht. De Domstad was daarom een logische keus om hun bedrijf te starten. In Utrecht is Born05 nog de enige in haar soort en dat komt goed uit. Mickel: “hier hoeven we niet te concurreren met andere bedrijven, in Amsterdam bijvoorbeeld wel. “En Utrecht is lekker centraal”, vult Rogier aan.

De jongens blijven voorlopig nog in hun kantoor aan de Willemstraat. In de toekomst zien zij Born05 gevestigd in een groter pand met vaste arbeidskrachten. “Maar ik wil mijn personeel wel persoonlijk kennen”, zegt Mickel. “En er moet onderling geen niveauverschil zijn.” Onafhankelijkheid is ook belangrijk voor het drietal. “Wij willen gewoon ons ding blijven doen, zonder afhankelijk te zijn van investeerders.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *