Speeddaten met werkgevers

Vacatures genoeg in de detailhandel. Maar hoe bemachtig je nou die droombaan? Tijdens de Week van de Detailhandel koppelden WoonWerk en Branche Bureau Mode bedrijven en werkzoekenden aan elkaar middels speeddatesessies. In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam sloegen vonkjes over en werden kansrijke matches gemaakt.

“Weet jij waar Pakhuis de Zwijger is?”, vraagt Safirah van der Meer (24). Ze draagt een net jasje en heeft haar haar opgestoken. Safirah is een van de deelnemers die vandaag in een recordtempo kennis maakt met toekomstige werkgevers als H&M, Didi, Anna van Toor, Goossens Wonen en Leen Bakker.

“Een mooie kans om op een ongedwongen manier je gezicht te laten zien. Juist in deze sector is uitstraling zo belangrijk”, zegt Irene Knoef van het UBV .“Wij hebben iedereen in ons bestand die in de detailhandel werkzaam is geweest een uitnodiging gestuurd.” Verder konden werkzoekenden zich aanmelden via Twitter, vakblad Werken in Wonen en vakmedia. Safirah las over de speeddates op internetmagazine managersonline.nl.

Op zoek naar je droombaan
“Tijdens mijn studie communicatiewetenschappen heb ik bij Goossens Wonen gewerkt. Ik kan goed commercieel denken en praat graag. Verkopen is mijn passie. De detailhandel heeft veel te bieden. Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn op het gebied van communicatie en marketing. Starten in een MBO-functie vind ik geen probleem, als ik maar kan doorgroeien. Over vijf of tien jaar zie ik mezelf bij een groot internationaal bedrijf werken in het buitenland. Misschien wel bij een winkelketen. Ik help dan bij het opstarten van nieuwe filialen. Dit is een goede manier om mijn gezicht te laten zien en bedrijven te leren kennen.”

Ook Melanie Wittebrood (35) maakt gebruik van deze kans. “Het UBV nodigde mij uit. Ik ben op zoek naar een parttimebaan als inkoper of verkoper bij een hippe kledingwinkel als Bandolera of Dept. Omdat ik al wat ouder ben is het moeilijker om binnen te komen bij bedrijven. Dit is dus een mooie manier om mijn gezicht te laten zien. Ik werkte voorheen in een wooncadeauwinkel.” Gerda Dalen (41) komt uit een heel andere hoek. “Ik ben DTP-er maar het is lastig om een baan te vinden. Daarom ben ik hier. Ik ben creatief en communicatief vaardig. Dat zijn goede competenties voor een functie in een winkel. Ik kan verkopen én helpen bij de winkelinrichting. Dit is de eerste stap om deze de detailhandel te leren kennen. Ik heb vandaag een paar positieve gesprekken gehad, dus wie weet.”

Groot vacatureaanbod
Aan het vacatureaanbod zal het niet liggen. De Mandemakers Groep bijvoorbeeld, heeft zo’n 180 functies te vullen op het gebied van keukens, meubelen en sanitair. Van koerier tot online marketeer. Van verkoopadviseur tot receptioniste. Sluit je opleiding niet aan bij de baan die je ambieert? DMG heeft interne opleidingen. “Wij vinden een cv veel minder belangrijk dan bijvoorbeeld enthousiasme en doorzettingsvermogen”, vertelt recruiter Roos Rutgers. “Want ook al ben je hoogopgeleid, je start bijna altijd in een verkoopfunctie. Wil je hogerop komen? Dan moet je jezelf bewijzen. Ik heb vandaag twee kandidaten aan mijn tafel gehad die ik geschikt vind voor DMG. Ze waren goed voorbereid en zagen er verzorgd uit. Ze hebben commercieel inzicht. Een verkoopfunctie past bij hen. Ik ga een balletje voor hen opgooien.”

Ondertussen voert Safirah een goed gesprek met de recruiter van Coolcat, Louisa van der Veer. “Safirah komt in onze talentpool terecht. Dat is een bestand met potentiële medewerkers. Op het moment dat er vacatures vrij komen, nemen we contact op met geschikte kandidaten. Op die manier kunnen we proactief personeel werven. Verder zoeken wij medewerkers via onze website, beurzen, meets & greets, print media en ons personeel. Zij zijn ervaringsdeskundigen. Ons vacatureaanbod is breed. Je kunt werken in de winkels of op het hoofdkantoor. Van magazijnmedewerker tot financieel manager. Coolcat breidt nog steeds uit en er is genoeg verloop. We zoeken ook zwaargewichten. Bij Safirah past een functie als commercieel marketing assistent of e-commerce assistent. Wij hebben namelijk sinds kort een marketing en communicatie afdeling.”

Tien minuten hier, tien minuten daar. Overal vinden mini- sollicitatiegesprekken plaats. Rogier van Katwijk (40) voert interessante gesprekken bij Men At Work en Jeans Centre. “Ik zoek een functie als regiomanager. Hopelijk word ik uitgenodigd voor vervolggesprekken.” Paul Reijerse (58) heeft al dertig jaar ervaring in de detailhandel, maar staat open voor elke functie. Als ik maar een baan vind! Voor Abiquel Caffe (27) is het tijd voor wat nieuws. Ik werk nu zes jaar als assistent shopmanager bij Sting. Misschien kan ik als shopmanager aan de slag bij Bandolera of Jeans Centre. Ik ben een doorzetter, een teamplayer en een harde werker.” “Er zitten zeker geschikte kandidaten tussen”, zegt Danielle Hooijmans, recruiter bij Men at Work. “En dat is mooi, want het is lastig om goed personeel te vinden. Dit is een goede manier om meteen te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.”

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *