Lunchen bij FrieslandCampina

Studente sociale geografie Eline (23) is op zoek naar een specifieke functie bij FrieslandCampina en hoopt een balletje op te gooien bij recruiter Annemarie. Maar wat te verwachten van de lunch? Wordt het een zuivelfestijn tussen mensen in steriele pakken? Nobiles schuift aan tafel. Zie productie: Lunchen Bij

Zuivelbar & kok met witte muts
De luxe lunchruimte in het nieuwe hoofdkantoor van FrieslandCampina in Amersfoort, is het eerste wat opvalt. Door de muren van glas zien we vanaf de straat al hoe werknemers – van jong en hip tot wat ouder en strak in pak- binnendruppelen. Er zijn geen steriele pakken; de zuivelfabrieken zijn elders in het land. Wel is er een speciale zuivelbar waar je yoghurtshakes en vlafilppen kunt halen. Het zuivelassortiment is gratis en divers, maar er staat meer op het menu: rodebietensalade, broodjes gerookte kip en groentesoep. Een kok met hoge witte muts schept op.

Melk is business
We melden ons aan bij één van de twee receptionistes achter de gigantische balie. De muren, de stoelen, de banken, de balie: alles is wit. Aan de muur hangen lampen in melkflessen en foto’s van koeien. Melk is business, blijkt wel. FrieslandCampina voorziet miljoenen mensen over de hele wereld van melk en zuivelproducten en heeft wereldwijd 20.000 werknemers in dienst, waarvan er momenteel 800 in dit pand werken. Dat zijn o.a. brandmanagers, marktonderzoekers, accountants, inkopers en controllers. Allen met hetzelfde doel: ‘getting more out of milk’.

Passie voor food
Recruiter Annemarie Brouwer en business analyst Rutger van den Noort halen ons op. Als we door de beveiligingspoortjes zijn, komen we in de lunchruimte. Het is inmiddels een stuk drukker. Iedereen wacht geduldig in de rij en praat rustig met elkaar. Af en toe horen we een  Friese tongval. “Als je bij FrieslandCampina wil werken moet je knap zijn en veel melk drinken”, grapt Rutger. Annemarie: “Nee, even serieus. Je hoeft niet knap te zijn, maar je moet wel een representatieve uitstraling hebben. Verder let ik naast hard skills en sterke communicatieve vaardigheden, erg op persoonlijkheid. En je moet natuurlijk een passie voor food hebben.”

Duurzaam ondernemen
Vacatures zijn er zat, maar Eline wil iets doen waarvoor nog geen vacature is. Namelijk: “Onderzoeken hoe een multinational als FrieslandCampina op een duurzame manier en met aandacht voor de sociale gevolgen, kan ondernemen in ontwikkelingslanden.” Rutger: “Wat je omschrijft gebeurt al wel. Met ons ‘Boer helpt boer’- initiatief bijvoorbeeld, ondersteunen we lokale melkveehouders in Azië.” Annemarie: “Misschien is er in de toekomst een functie voor jou, duurzaamheid wordt een steeds belangrijker begrip.”

Boerenbedrijf
Dat vindt ook directeur Cees ´t Hart, die een praatje maakt met Eline. Hij luncht gewoon tussen de andere werknemers. Het personeel is nuchter, misschien komt dat wel omdat FrieslandCampina van oudsher een boerenbedrijf is. “Bijna iedereen heeft wel een link of affiniteit met de veehouderij”, zegt Annemarie. Rutger: “Mijn opa was boer. Mijn moeder was een boerendochter. En nu voorspel ik de prijs van melk.” En Eline? “De overgrootopa van mijn vriend heeft geholpen met de oprichting van Melkunie, de voorloper van Campina. En ik kom uit Leerdam, de kazenstad. Een passie voor food heb ik zeker. Voordat we gaan, mag ik misschien een doggybag voor mijn vlaflip?”

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *